Odnośniki
Przejdź do: www.zbojno.pl
Treść strony
URZĄD STANU CYWILNEGO
realizuje zadania wynikające z:
1) ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, poprzez między innymi:
a) dokonywanie wpisów w rejestrze stanu cywilnego,
b) rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów,
c) występowanie o nadanie numeru PESEL,
d) prostowanie akt stanu cywilnego,
e) wydawanie odpisów i zaświadczeń z akt stanu cywilnego,
f) prowadzenie i przechowywanie akt stanu cywilnego; należyte ich zabezpieczanie oraz dokonywanie okresowych konserwacji,
g) sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów,
h) wydawanie zaświadczeń, że obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec niemający żadnego obywatelstwa zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo za granicą,
i) przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka lub nadaniu dziecku nazwiska męża matki, oraz oświadczeń małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska, które nosił przed zawarciem małżeństwa,
j) przyjmowanie wniosków o wpisanie do aktu urodzenia dziecka wzmianki o tym, że rodzice dziecka zawarli małżeństwo,
k) wykonywanie innych zadań wynikających z ww. ustawy oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, nałożonych na kierownika urzędu stanu cywilnego;
2) ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, poprzez między innymi:
a) przygotowywanie sali do ceremonii zawarcia związku małżeńskiego,
b) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
c) przyjmowanie i analizowanie dokumentów niezbędnych do zawarcia związku małżeńskiego,
d) wyjaśnianie osobom zamierzającym zawrzeć małżeństwo doniosłość związku małżeńskiego, przepisy regulujące prawa i obowiązki małżonków oraz przepisy o nazwisku małżonków i o nazwisku ich dzieci,
e) wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
f) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
g) sporządzanie aktu małżeństwa zawartego zgodnie z art. 1 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
h) wykonywanie innych zadań wynikających z ww. ustawy oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, nałożonych na kierownika urzędu stanu cywilnego;
3) ustawy o zmianie imion i nazwisk oraz aktów wykonawczych do tej ustawy, poprzez prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w sprawie zmiany imion i/lub nazwisk;
2. Ponadto do zadań urzędu stanu cywilnego należy:
1) prowadzenie spraw związanych z występowaniem o nadanie Medalu za Długoletnie Pożycie Małżeńskie przez Prezydenta RP, poprzez między innymi:
a) okresowe sprawdzanie, w prowadzonych księgach stanu cywilnego, osób kwalifikujących się do ubiegania o nadanie ww. medalu,
b) informowanie małżeństw o możliwości ubiegania się o nadanie ww. medalu,
c) sporządzanie i wysyłanie do wojewody wniosków o nadanie ww. medalu,
d) odbieranie i przechowywanie ww. medali,
e) przygotowywanie uroczystości związanych z wręczeniem ww. medali;
2) nadzorowanie realizacji umów przez podmioty zewnętrzne świadczące na rzecz gminy usługi w zakresie spraw prowadzonych przez dział.
Metryka
- opublikował: Robert Witulskidata publikacji: 2016-12-30 10:37