Odnośniki
Przejdź do: www.zbojno.pl
Treść strony
Cele i zadania GOPS
Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki i uprawnienia.
Celem działania Ośrodka jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka oraz zapobieganie sytuacjom wykluczenia społecznego przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Ośrodek realizuje zadania zlecone i zadania własne Gminy z zakresu pomocy społecznej.
- Ośrodek koordynuje realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych i innych , których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka.
- Wykonując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Ośrodek kieruje się ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego
- Ośrodek, wykonując zadania własne Gminy w zakresie pomocy społecznej , kieruje się ustaleniami Wójta.
Do zadań z zakresu administracji rządowej należy:
- organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi
- realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym realizowanych poprzez Ośrodek należy:
- opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka,
- sporządzanie, zgodnie z art. 16a ustawy o pomocy społecznej oceny zasobów pomocy społecznej,
- sporządzanie potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
- udzielanie schronienia , zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego,
- opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej , osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką , ojcem lub rodzeństwem,
- opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- świadczenie pracy socjalnej,
- organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania,
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych,
- tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
- dożywianie dzieci,
- sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
- kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
- udzielanie pomocy osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu, w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
Do pozostałych zadań własnych gminy realizowanych poprzez Ośrodek należy:
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
- przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków , pożyczek oraz pomocy w naturze,
- prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki
- opracowanie i realizacja projektów socjalnych
- podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach oraz realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Ośrodek realizuje zadania wynikające z innych ustaw określających zadania własne i zlecone Gminy, o ile do ich realizacji Kierownik Ośrodka otrzymał odpowiednie upoważnienie należy do nich zaliczyć m. in:
- Prowadzenie postępowań w sprawie świadczeń rodzinnych i wydawania w tych sprawach decyzji
- Prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia i wypłaty zasiłków dla opiekuna,
- Podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenia postępowania i wydawania w tych sprawach decyzji,
- Prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego, a także do wydawania w tych sprawach decyzji,
- Prowadzenie postępowań w sprawie świadczeń wychowawczych i wydawania w tych sprawach decyzji
- Realizację zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny oraz wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie Karty Dużej Rodziny
- Prowadzenie postępowań w sprawach dodatków mieszkaniowych, a także do wydawania w tych sprawach decyzji
- Prowadzenie postępowań w sprawach dodatków energetycznych, a także do wydawania w tych sprawach decyzji
- Prowadzenia postępowań w sprawach z zakresu wspierania rodziny oraz wydawania w tych sprawach decyzji zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- Załatwiania spraw i wydawania decyzji dotyczących potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej.
- Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy.
- Profilaktyka i przeciwdziałanie alkoholizmowi.
- Zapobieganie narkomanii.
- Realizacja programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej dot. zakresu działania Ośrodka
Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników należy:
- dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
- przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,
- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
- udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania,
- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Do zakresu zadań i kompetencji Kierownika należy w szczególności:
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Ośrodka.
- organizacja pracy Ośrodka, ustalenie podziału obowiązków między pracowników, koordynowanie i nadzorowanie ich pracy.
- dbałość o dobór kadry i podnoszenie kwalifikacji pracowników.
- reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz.
- prowadzenie bieżących spraw Ośrodka.
- wykonywanie uprawnień bezpośrednio przełożonego pracowników Ośrodka.
- zapewnienie przestrzegania prawa przez pracowników Ośrodka.
- zarządzanie mieniem wydzielonym i przekazanym przez Gminę.
- składanie w ramach zwykłego zarządu oświadczeń woli oraz dokonywanie czynności związanych z funkcjonowaniem Ośrodka mających na celu realizację zapisów ustawowych i zadań statutowych wobec wszystkich organów, instytucji, przedsiębiorstw, banków, organizacji pozarządowych, osób prawnych i fizycznych.
- dysponowanie i nadzorowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym.
- udzielenie upoważnień do zastępstw w zakresie wykonywania wybranych czynności służbowych.
- przygotowanie projektów uchwał dotyczących działalności Ośrodka.
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zapisów Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego, Regulaminu Wynagradzania i innych aktów obowiązujących w Ośrodku.
- rozeznawanie i sporządzanie bilansu potrzeb mieszkańców gminy w zakresie pomocy społecznej.
- informowanie Wójta o zagrożeniach problemami społecznymi występującymi na terenie gminy.
- opracowywanie programów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych.
- opiniowanie wniosków i umów prawnych z zakresu pomocy społecznej zleconych przez Wójta.
- załatwienie spraw indywidualnych w zakresie zadań realizowanych przez Ośrodek i wydawanie decyzji administracyjnych w I instancji zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Wójta.
- wykonywanie zadań administratora danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz polityką bezpieczeństwa informacji obowiązująca w Ośrodku.
Do zakresu zadań i kompetencji Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenia rachunkowości jednostki;
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywania wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
- świadczenie pracy socjalnej,
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;
- skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
- pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
- inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
- uczestniczenie w koordynowaniu i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy,
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu swojego stanowiska pracy,
- współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami społeczno-politycznymi działającymi na terenie gminy,
- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej,
- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie zadań wykonywanych na zajmowanym stanowisku,
- prowadzenie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rzeczowym wykazem akt,
- współudział w planowaniu budżetu oraz czuwanie nad jego prawidłowym wykonaniem.
Do zadań opiekuna w ośrodku pomocy społecznej należy w szczególności:
- pomoc w zaspokojeniu codziennych potrzeb życiowych
- zapewnienie opieki higienicznej i pielęgnacyjnej
- w miarę możliwości zapewnienie kontaktu z otoczeniem
Do zadań pracownika ds. świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
- uczestniczenie w koordynowaniu i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy,
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu swojego stanowiska pracy,
- współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami społeczno-politycznymi działającymi na terenie gminy,
- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej,
- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie zadań wykonywanych na zajmowanym stanowisku,
- prowadzenie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rzeczowym wykazem akt,
- współudział w planowaniu budżetu oraz czuwanie nad jego prawidłowym wykonaniem,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdawczości statystycznej,
- przygotowanie okresowych ocen, analiz, informacji,
- prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń rodzinnych,
- prowadzenie postępowań dotyczących Karty Dużej Rodziny,
- prowadzenie spraw kadrowych Ośrodka.
Do zadań pracownika ds. świadczeń opiekuńczych i funduszu alimentacyjnego należy w szczególności:
- uczestniczenie w koordynowaniu i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy,
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu swojego stanowiska pracy,
- współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami społeczno-politycznymi działającymi na terenie gminy,
- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej,
- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie zadań wykonywanych na zajmowanym stanowisku,
- prowadzenie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rzeczowym wykazem akt,
- współudział w planowaniu budżetu oraz czuwanie nad jego prawidłowym wykonaniem,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdawczości statystycznej,
- przygotowanie okresowych ocen, analiz, informacji,
- prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń opiekuńczych,
- prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- prowadzenie spraw dotyczących archiwum Ośrodka.
Do zadań pracownika ds. świadczeń wychowawczych należy w szczególności:
- uczestniczenie w koordynowaniu i stymulowanie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego gminy,
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu swojego stanowiska pracy,
- współdziałanie z organami samorządowymi i organizacjami społeczno-politycznymi działającymi na terenie gminy,
- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej,
- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie zadań wykonywanych na zajmowanym stanowisku,
- prowadzenie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rzeczowym wykazem akt,
- współudział w planowaniu budżetu oraz czuwanie nad jego prawidłowym wykonaniem,
- prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdawczości statystycznej,
- przygotowanie okresowych ocen, analiz, informacji,
- prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń wychowawczych,
Metryka
- opublikował: Robert Witulskidata publikacji: 2017-02-22 12:11